8 Temmuz 2015 Çarşamba

KÖPEK KALBİ- Mikhail Bulgakov



128 sayfa
Kaknüs Yayınları
Çeviri: İbrahim Kapaklıkaya

Yasaklı kitapların cazibesi bir başka oluyor:) "Ne yazmış da yasaklamışlar acaba", "kimin tavuğuna kışt demiş ki" gibi düşüncelere gark ederek karşı konulmaz bir çekim alanı oluşturuyor böyle kitaplar benim için:)

Köpek Kalbi de yasaklı bir kitap! 1925 yılında, Bulgakov'un kariyerinin başlarında yazdığı bir kitap olmasına rağmen ancak 1987 yılında, Bulgakov'un ölümünden 47 sene sonra yayımlanabilmiş!

Peki ne anlatır bu kitap?

Moskovalı ünlü cerrah Philip Preobrazhensky gençleşme üzerinde deneyler, ameliyatlar yapmaktadır. Bu amaçla ölmüş bir insandan alınan hipofiz bezini ve testisleri bir köpeğe nakleder. Fakat işler hiç de doktorun istediği şekilde gitmez. Köpek, gün geçtikçe insan davranışları sergilemeye başlar, üstelik köpeğe nakledilen organların sahibi olan kadavranın kaba saba davranışlarını; ancak köpeklikten de tam manasıyla kurtulamaz.

Bir köpeğin duygularını, düşüncelerini okumak çok keyifliydi.

Kitapların önsöz, sunuş, giriş bölümlerini okumayı sevmem ancak bu kitaptaki sunuş bölümünü okumak faydalı oldu benim için. Misal, Philip Preobrazhensky karakteri ünlü Rus bilimadamı Ivan Pavlov'u yansıtıyormuş esasında. Veya köpeğin ameliyat sonrası aldığı Polygraph Polygovich ismi ise devrim sonrasında Rus halkının yeniden doğuşlarını kutlamak amaçlı benimsedikleri tuhaf isimlere yapılan bir göndermeymiş.

Bulgakov tıp eğitimi almış ve bir süre doktorluk da yapmış, haliyle kitapta bunun izlerini de görebiliyoruz.

1925 için müthiş bir bilimkurgu olsa gerek...

Kapağı biraz itici gelse de dönem eleştirilerinin sıkça yer aldığı, hafif mizahi, farklı bir roman...

Altı Çizilenler :

"Ben bir centilmenin köpeğim, zeki bir yaratığım ve daha iyi bir hayatı tattım. Zaten hürriyet nedir ki sanki?  Hiçbir şey... bir kuru gürültü ve bir serap, bir hayal...Zavallı demokratların hastalıklı rüyası..."

"Bir araştırmacı ayağını denk alıp doğaya paralel hareket etmek yerine sınırları zorlar ve perdeyi kaldırmaya çalışırsa, olacak budur. İşte sana Sharikov, al başına ve katlan ona."

Kitap Tanıtımından:

Köpek Kalbi, hem Rusya'da hem de Batı'da geçen yüzyılın sakıncalı kitaplarından. 1925'te yazılan, ülkesinde ancak 1987'de yayımlanabilen bu roman, 1917 Rus Devrimi'nin toplumsal sonuçlarına odaklanmış. Yer yer Frankenstein'ı andıran, gerçeküstü atmosferiyle kendisini bir distopyanın eşiğinde tutan bir kara mizah, Köpek Kalbi. Oldukça sağlam iplerle birçok metne bağlanan anlatısı, Rus bir doktorun elinden ortaya çıkan tehlikeli bir insan-hayvan türünün, insan doğası üzerinden burjuva ve proleterya görünümlerini yakalayıp hicvediyor. Postmodern romanın unsurlarını, yazıldığı döneme rağmen içinde saklayan Köpek Kalbi; Gogol'un hemşehrisi ve en önemli mirasçısı, Usta ile Margarita'nın yazarı Bugakov'un komünist devrime ve dünyaya bakışını yansıtan küçücük bir roman.

9 yorum:

  1. gerçekten şu an bile bu kadar şaşırttıysa konusu, o dönem için harika bir esermiş. ayy bayılırım hem fantastik hem distopik kitaplara bunu listeme ekliyorum çok beğendim :) Bu arada Fahrenheit e bakmıştım dün biliyo musun konusunu araştırıyorum bitirince yorum alalım please :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hadi biz az buçuk alıştık tıptaki gelişmelere ama 1925 yılında bunu okuyan adam kendine gelemezdi herhalde!:)
      fahrenheit güzel ama ağır aksak gidiyor. ağır aksaklık da kitabın kendisinden değil benden kaynaklanıyor, araya geziler falan girince okuyamadım. en kısa zamanda bitirip yorum yapiciiim inş:)

      Sil
    2. ohh ohh yeterki geziler girsin araya kitap nasılsa her yerde okuyabiliyoruz :)) bu arada müsait olunca etkinliğe gel canımm
      http://cam-misket.blogspot.com.tr/2015/07/hakkmda-bilmediginiz-11-sey.html

      Sil
    3. ay valla gezmek güzel de 2 çocukla pek yorucu oluyo!:) artık kırıp bacağımı oturasım var acık:) instagramda deniz fotoları çok canımı çektirdi valla miskin miskin deniz tatili yapasım var:) kültür turizmi çok stresli bişi yeminle, kısıtlı vakit orayı da görelim aman burası eksik kalmasın diye koşturup duruyoz:) tabi bu arada birinin çişi gelir, diğerinin karnı acıkır vs vs...
      müsait zamanda yapcam inş canım:)

      Sil
    4. canımm adresimi değiştirdim been burdayım artıkk http://fokbiyigii.blogspot.com.tr/

      Sil
  2. Öyle güzel anlatmışsınız ki kitapyurdu'nda sepete attım bile ilk siparişimde gelecek! :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aaa süper!:) umarım beğenirsiniz:)

      Sil
  3. süper bir kitap , şu yasaklı kitaplara bakışımız da aynı , nedense :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ince ama etkili kitaplardan biri daha:)) di mi di mi ama gel beni oku diyo resmen yasaklılar!:)

      Sil