28 Ağustos 2017 Pazartesi

SEN DE GİTME TRİYANDAFİLİS- Ayla Kutlu




216 sayfa
Bilgi Yayınevi
Öykü

Ayla Kutlu okumayı nicedir istiyordum. Bu kitabı D&R'ın 9.90'lık standında görünce hemen aldım.

Yazar bu kitabını "iç zenginliğini, düş gücünü ve yaratıcılığını çoğaltan" memleketi İskenderun'a ithaf etmiş, kitapta yer alan 9 öyküde de İskenderun'dan izler var. Anadolu insanını ve ağırlıkla kadını anlatmış Kutlu bu kitabında.

Kitabın arkasında yer alan söyleşide de şöyle demiş Kutlu:

"Bu öykülerin tümünde özellikle vurgulamak istediğim tek şey vardı. Hani o ayrıntı olarak, figüran olarak, renklendirme aracı olarak cinsellik nesnesi olarak görülen ve gösterilen kadınlar var ya... Onlar sizin gördüğünüz ve gösterdiğiniz gibi değildir. Bunu vurgulamayı amaçladım. Geri kalanı ise öyküdür."

Bana kalırsa çok da başarılı olmuş. Ezilen, hırpalanan, kullanılan, istismar edilen, aşık, küskün kadınlar ve iç dünyaları gözlerimizin önüne serilmiş...

Üstelik bazı şeyler üstü kapalı anlatılmış olsa da ciğerinizi yakıp geçiyor...

Hepsinin lezzeti bir başka ama ben en çok Sen de Gitme Triyandafilis, Bütün Yeşiller Bütün Maviler, Gülperi öykülerini beğendim.

Sen de Gitme Triyandafilis aynı zamanda sinemaya da uyarlanmış.

Kitap 1990 Sait Faik Hikaye Ödülü'nü almış ayrıca.

Altı Çizilenler :

" Sevda gözü patlayan bahar gibidir, yanıltır insanları. Geldi sanırsın, gelmemiştir. Geçti sanırsın,  bin koku, bin yeşil ve bin umutla önüne çıkar."

" İnsan geniş bir açıyla çevreye bakar Bense sürekli olarak insan olmasam nasıl görürdüm çevreyi diye düşünmüş, uzun zaman hep insan gözüyle görmüşümdür. Bir gün ansızın, kendimi derin bir denizde -galiba Kızıldeniz'de- bir istiridye olarak düşündüm. En altta bir mercan kayasına tutunmuştum, baktım:  Mercanları, denizi, denize vuran ışıktaki bitmeyen dalgalanmayı, bu dalgalanmayla yayılan koyulukları, açıklıkları, renk değişimini gördüm. İnsanların, görülecek şeylerin çok azını görebildiklerini, algıladıklarını zavallıca ve yetersiz olduğunu anladım. Öylesine kendilerini beğenmiş yaratıklardı ki, karşı çıkacaklardı. Sustum."

" Masmavi gökyüzü bugün içim. uzun yolda fark edilecek türden bir gökyüzü.
Sevdalınızla gidiyorsunuzdur ve öylesine aşıksınızdır ki, ne olsa güzel görmeye hazırsınızdır. İşte, öyle bir duygu deryasında, yol kıyısındaki elma bahçelerinin meyve ile yıkılan dalları arasından görebileceğiniz gibi bir mavidir bu. Sürüp geçersiniz, aklınız oraya takılmış, yahut sevincinize o mavilik takılmış olarak."

"Özgürlüklerinin farkında olmayan insanların arasında kimse özgür olamıyor."

"Yaşamın çemberi budur kutsal kitaplarda: İnsan topraktan gelir toprağa gider. Arada can denilen sürgit kanat çırpan bir kuş vardır yalnızca. Kuş düşer, yaşam biter. Benim farkında olduğum, sizin unutmayı yeğlediğiniz yalnızca budur."

Kitap Tanıtımından:

"Sen de Gitme Triyandafilis", düşsel güzelliklerle kurulmuş dokuz öyküyü içeriyor. Değişik bir doğa ve binbir parçadan oluşan kültür mozayiğinin birleşimiyle oluşan bir çevrede; renkli, duyarlılıklarla ve masalsı coşkularla dolu bir Türkçeyle çoğunlukla kadınları konu alan öykülerini sunuyor Ayla Kutlu. "Sen de Gitme Triyandafilis", gönüller çelen, duygulandıran, gönendiren ve öte yandan gizil bir kaynak olarak yürüyüp giden hüznüyle, doyulmaz tatlar veren bir kitap. Elinize almanız yeterli, sonrasında Kutlu'nun kadınları -ki onlar dışlanmışlıklarına karşın yaşama tutunmayı başarmışlardır- sizi zaten bırakmayacak.

1 yorum: